Les activitats socioeducatives Parlem-ne donen eines comunicatives i emocionals a joves vulnerables per poder gestionar la problemàtica actual.

58 infants, joves i adolescents en risc d’exclusió social participen a les activitats en el marc del projecte Teixint vincles entre cultures

La situació de les famílies vulnerables ha quedat especialment agreujada amb la Pandèmia. Les persones que ja tenien treballs precaris, majoritàriament vinculats a cures o l’hostaleria, han vist com la seves possibilitats laborals han quedat completament anulades. A això, hem de sumar règims de convivència difícils d’encaixar amb situacions de confinament i, moltes vegades, un desconeixement de l’idioma i les eines digitals que dificulta la relació amb les institucions. Tot això desemboca en un major estrés emocional dels/les més vulnerables que ja està fent augmentar els casos de trastorn mental.

Des del Centre Obert l’Eixample es dona suport socioeducatiu a 58 infants, adolescents i joves en risc d’exclusió social i les seves famílies, derivats/es des dels Serveis Socials del districte, i, cada vegada, es troben amb majors necessitats emocionals per part de les persones ateses. Joves en situacions familiars de vulnerabilitat, en situació econòmica precària i, en molts casos, sense xarxes de suport, amb un 80% de les persones ateses al centre que provenen de famílies foranes, amb molts casos d’especials necessitats d’integració lingüística i digital.

Famílies del districte de l’Eixample amb dificultats socials, econòmiques i/o familiars que es troben en una situació de vulnerabilitat o risc social. Les famílies majoritàriament tenen l’origen familiar fora d’Espanya (un 82%). Tot i aquesta dada, el 73% dels infants i joves són autòctons, nascuts a Catalunya o la resta de l’estat.

Per poder oferir un espai d’escolta activa i capacitar emocionalment els infants, adolescents i joves s’ofereix setmanalment, per cada grup d’edat, l’activitat socioeducativa del Parlem-ne, des d’on es tracten temes que les educadores veuen necessari treballar per aquell grup o que han sigut proposats per els/les participants. La prevenció de les violències, l’educació socioafectiva i sexual o les diferències culturals s’aborden setmanalment de forma participativa, fomentant l’expressió de les persones participants i el respecte a la diferència com a eix central.

Parlem-ne i el projecte Teixint vincles entre cultures

Parlem-ne son activitats socioeducatives setmanals per a infants, adolescents i joves en risc d’exclusió social que ofereix el Centre Obert l’Eixample com a part del projecte Teixint vincles entre cultures de la Fundació Viarany i Intered. Els tallers posen de manifest situacions o emocions a través de metodologies participatives, promovent el valors de convivència intercultural, respecte i valor a la diversitat.

El projecte Teixint vincles entre cultures vol contribuir a la construcció d’una ciutadania global i intercultural compromesa amb el desenvolupament de societats més justes, inclusives i participatives, reconeixent i garantitzant els drets de les persones migrades i col·lectius vulnerables. Aquest projecte està liderat per la Fundació Viarany i Intered i compta amb el suport de la Fundació “La Caixa”.

Intered és una Organització No Governamental que aposta per una educació transformadora, que generi la participació activa i compromesa de totes les persones a favor de la justícia, l’equitat de gènere i la sostenibilitat social i ambiental.

Fundació Viarany és una entitat que treballa compromesa amb els objectius de posar fi a la pobresa, reduir les desigualtats socials i promoure la igualtat de gènere, a través de l’educació i l’acció cultural.